Hoogsensitiviteit en faalangst

Wat heeft hoogsensitiviteit met faalangst te maken?

 

De angst om te falen is bij een faalangstig kind de grootste veroorzaker van het angstige gedrag. Bij het hoogsensitieve kind zorgt juist de hoge sensitiviteit (door overprikkeling, onveilige situatie, emoties van anderen) voor angstgevoelens. 

 

Een hoogsensitief kind heeft juist veel behoefte aan erkenning (er mogen zijn, zoals je bent!) en begrepen worden. Je kind zal sterker aanvoelen wat de verwachtingen zijn. Een hoogsensitief kind heeft juist behoefte aan harmonie. Wanneer je kind niet aan de verwachtingen kan voldoen, levert dit extra stress op. 

 

De meeste kinderen met faalangst zijn erg gevoelig voor kritiek. Ze kunnen sneller gaan huilen, blozen, verlegen worden, boos worden wanneer iets niet lukt, snel opgeven of gewoon niet aan de opdracht willen beginnen.

 

Het is belangrijk dat je je kind leert dat hij het zelf kan oplossen zodat zijn zelfvertrouwen groeit. Bijvoorbeeld wanneer je kind om jouw hulp vraagt, kun je een vraag terug stellen. 'Mam, ik krijg mijn jas niet open'. 'Oh krijg je je jas niet open?, En nu?' Wanneer je kind zelf met een oplossing komt, groeit het zelfvertrouwen.

 

Hoe kun je je kind helpen?

  • Vertel tegen je kind; 'je kunt het nog niet' wanneer je kind aangeeft dat iets niet lukt. Hiermee geef je je kind het zelfvertrouwen dat je erin gelooft dat het hem gaat lukken.
    Denk aan de eigenzinnige Pippi Langkous* met haar uitspraak "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan". Fantastische uitspraak toch!! Deze uitspraak vertel ik ook tegen mijn eigen kinderen om ze te stimuleren nieuwe dingen uit te proberen.
  • Benoem wat er goed gaat in plaats van te benoemen wat er niet goed gaat. 
  • Verdeel een opdracht in kleine stukken. Het kan zijn dat een opdracht erg omvangrijk is waardoor je kind het overzicht niet heeft. Vertel in een paar stappen wat de bedoeling van de opdracht is. Je kan je kind helpen door te vragen 'waarmee wil je beginnen en daarna waarmee kan ik je helpen?'
  • Kijk naar eerdere successen. Benoem wat er eerder goed is gegaan en hoe je kind dit toen heeft aangepakt. Vraag bijvoorbeeld 'Wat heeft je toen geholpen?'. Je kind zal dan aan die situatie denken en dit gaat hem/haar helpen.
  • Ontspanningsoefeningen doen.
    Wil je een paar ontspanningsoefeningen ontvangen, vul dan even mijn contactformulier in (via tabblad contact) en ik stuur je deze per e-mail toe.

*Pipi Langkous doet precies waar ze zin in heeft en het maakt haar niets uit wat anderen van haar denken. Ze twijfelt nooit aan zichzelf en ze durft anders te zijn. Ze is tevreden met wie ze is, ook al valt ze erg op.

 

Vroeger keek ik altijd naar Pipi Langkous. De boodschappen die zij overbrengt, deden en doen nog steeds iets met mij. Hoe mooi is het als je doet wat je zelf graag wil doen en je niet druk maakt om wat anderen hiervan vinden! Ze durft (nieuwe) dingen te doen en houdt zich niet bezig of het haar wel of niet lukt. Ze is happy met wie ze is.....